Päätöksenteko

Yhteinen kirkkovaltuusto

Mustasaaren seurakuntayhtymän ylin päätösvalta on yhteisellä kirkkovaltuustolla.  Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan suorilla vaaleilla.  Käytännössä valtuustolla on sama valta kuin kaupunginvaltuustolla kunnallisella puolella.

Yhteisen kirkkovaltuuston toimikausi on neljä vuotta. Edelliset vaalit pidettiin syksyllä 2022.

Mustasaaren seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkovaltuustossa on 31 kansan valitsemaa jäsentä. Puheenjohtaja valitaan yhteisen kirkkovaltuuston ensimmäisessä kokouksessa ja samassa kokouksessa valitaan myös yhteisen kirkkoneuvoston jäsenet.  Kirkkoherroilla ja taloustoimiston johtavilla viranhaltijoilla on läsnäolo- ja puheoikeus.

Jakauma on seuraava:

Korsholms svenska församling: 10 paikkaa

Lång Kerstin, Back Peter, Wikström Jonas, Fredman Mikael, Granholm Ann-Marie, Lärka Anna-Karin, Ingo Henrik, Särs Rune, Lithén Yngve, Beijar Marcus.

Kvevlax församling: 6 paikkaa

Backman Maj-Lis, Holms Sara, Burman Alf, Granberg Håkan, Åkerholm Lars-Erik, Tammelin Lars.

Replots församling 4 paikkaa

Gammelgård Lena, Lindvik Niklas, Nystrand Lena, Ilola-Åbacka Maria.

Solfs församling: 4 paikkaa

Bjon Christer, Pått Solveig, Asplund Monica, Engelholm Hans.

Mustasaaren suomalainen seurakunta: 7 paikkaa

Ahlskog Martin, Schöning Sanna, Leponen Tuula, Suomi Martti, Kujala Satu, Lassila Jari, Hakala Riitu.